Mångkulturellt samhälle, here i come!

I morse satte jag mig på bussen och tog den gratis tidning som alltid finns på bussarna i Östergötland, Där fanns en artikel, En artikel om att Kultur skall bota sjukskrivna individer. Eftersom artikeln inte finns med på nätet så tänker jag skriva av artikeln rakt av: Artikeln är skriven av Cecilia Klintö/TT

 

Kulturrecept ska vidga vyerna för sjukskrivna

Silversmide för stressad sjukvårdspersonal, promenader i slottsträdgården för långtidssjukskrivna smärtpatienter. Regeringen hoppas att kulturen ska ge bot och lindring.

Två unika projekt har dragits igång under våren. Kanske kan de leda till att läkare i framtiden skriver ut kultur på recept. Socialförsäkrningsminister Cristina Husmark Perssons (M) uttalade ambition är att kultur ska kunna användas för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro.

” – Det har varit väldigt positiva reaktioner bland deltagarna” säger kulturkoordinator Malin Bennborn i Helsingborg.

Där väljer läkare på en vårdcentral ut deltagarna bland långtidssjukskrivna patienter med depression eller med smärta i axlar, nacke eller rygg. De som tackar ja får ett gult recept i handen, som blir en biljett till ett intensivt program med minst två aktiviteter per vecka i tio veckors tid.

Kulturhus och bibliotek

I grupper om åtta till tio personer får deltagarna besöka slottsträdgården i Sofiero, friluftsmuseet Fredriksdal, Museet på Dunkers Kulturhus och blibioteket. På varje ställe blir de omhändertagna av personal. I februari startades en första grupp, i slutet av april börjar nästa. Totalt omfattar projektet 30 personer under året.

” – Personalen har sagt att det blir kul möten, eftersom det inte är så vana kultur besökare som deltar” säger Malin Bennborn.

Drama, Körsång, Rörelse och konst finns också på kulturmenyn i Helsingborg. Dessutom förses alla med ett kort som ger ett års fritt inträde till olika kulturinstutationer.

Keramik och måleri

I Umeå satsar man i stället på skapande som keramik, silversmide och mleri. Landstingsanställda med stressproblem är målgruppen, både sjukskrivna och arbetande. 90 personer har nappat men bara hälften ska få skapa, resten blir kontrollgrupp som i stället får gå på föreläsningar om stress. Blodprover före och efter det sjuk veckor långa projektet ska tillsammans med enkätsvar bringa klarhet i om stressnivån hos deltagarna sänks genom skapande. Om det ger effekt, kommer verksamheten i någon form att byggas ut i resten av landet, förutspår Leif Westerlind, Ämnesråd på socialdepartementet.

Noticeruta:

Regeringen har avsatt en miljon kronor till försöken i Skåne och Västerbotten. I Helsingborg testas deltagande i kulturaktiviteter som komplement till annan behandling och rehabilitering. Målgrupp där är patienter från en vårdcentral med lätta och medelsvåra depressioner, stress, ångest och långvarig smärta i rygg, axlar och nacke. trettio personer deltar. I Umeå undersöks om skapande med händerna kan påverka stressnivån. Målgruppen är landstingsanställda med stressrelaterade besvär, både sjukskrivna och arbetande. Nittio personer deltar, men hälften lottas till en kontrollgrupp som i stället erbjuds två föreläsningar om stress. Källa: Socialdepartementet med flera (TT)

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Jag blir grymt positiv och glad när jag läste detta. Att försöka att bota personer som har psykiska och fysiska sjukdomar genom att ge dom möjlighet till kultur och ett inskrivet program till detta är något som borde kommit fram för länge sen. Detta ökar chanserna till att alla individer förstår hur viktigt ett mångkulturellt samhälle är och att det även är fritt och får vara kvar. Jag kan till och med ta mig som exempel. Jag lider av någon Depression av något slag men när jag har något som jag tycker är roligt eller bra. Som t.ex. Partiet/politiken sprids min glädje i kroppen. Andra saker som gör mig otroligt positiv och jag helt glömmer bort min depression är Musik och att kunna umgås med personer. Oavsätt om jag känner dom eller inte. Heja Politikerna! Fortsätt såhär. Mer kultur till folket!

Ett svar to “Mångkulturellt samhälle, here i come!”

  1. Xenia Says:

    håller med dig. Mer kultur åt folket. Vi behöver den för att må bra

Kommentera

