Vänta nu? Vad det jag som var främlingsfientlig?

Främlingsfientlig. Ett ord som jag nu mer hör varje dag, Senast idag blev jag till och med kallad för att vara det. Av min egen mor. Jag vet inte varför om det bara är hon som tror att Piratpartiet är exakt som Sverigedemokraterna är eller om det är så i majoritet bland medelålders personer i det nutida samhället. En het diskussion dök upp och vi smutskastade varandra på ett sätt som jag inte gjort mot någon familjemedlem förr. Jag frågade min mor:

”mor, mor, Hur kan du få viljan att ha ett mångkulturellt samhälle till främlingsfientligt, Är det inte det som är raka motsatsen?”

Min mor är en klok mor. Hon svarade inte utan fortsatte argumentera blint om att främlingsfientlighet och rasism är emot demokratin och att jag inte skall hålla på med varken det ena eller det andra av detta föregående exempel.  Jag svarade, jag gör inte det. Jag vill ha så många kulturer som möjligt på ett och samma ställe. Jag vill kunna leva fritt med massor av olika kulturer och ett flertal nationer samlade på ett och samma ställe.

Min mor suckade sedan och gick. Jag sitter fortfarande och funderar över detta jag nyss sa. Har hela våran politik i Piratpartiet varit väldigt dold, Är det partiets namn som avskräcker de äldre. Utgår det från partiets namn att det är något dåligt och illa? Varför har denna stora felkälla drabbat i alla fall min mor? Vad kan just jag göra för att nå fram bättre till medelålders personer. Erfarenheten när jag delat ut flygblad är att de flesta tackar nej, kollar med avsmak på en och går raskt vidare för att undvika. Andra försöker sig till ett påtvingat leende för att ta ett flygblad och sedan kasta det i närmaste papperskorg utan att ens läsa. Varför är det så? Måste vi som ett demokratiskt parti gå ut och säga varje gång, bedja varje gång. ”snälla läs, vi är inte farliga. bara läs och kolla vad vi står för”

När folk gör detta, Kollar med avsmak eller att försöka sig till ett påtvingat leende. Vilka är det då som är främlingsfientliga? Vad kan klassas som främlingsfientlighet? Vilken är den bästa förklaringen?

Kommentera

