Lev i nuet med ”den nya skolan”

Det var länge sen jag skrev men jag skall försöka gottgöra det genom att skriva ett inlägg om det jag skulle vilja kalla det ”den nya skolan”

Bakgrund:
Nu för tiden så går hela skolan ut på, ifrån första dagen i skolan när man går hand i hand med sin mor eller far nästan för att sätta sig i ett klassrum bland ett flertal med elever som man inte känner. Allt är så nytt främmande och konstigt. Jag kommer ihåg känslan som det vore igår. man får en plats i klassrummet tilldelad sig själv och en låda längst bak i klassrummet där man kunde lägga sina saker man gjorde i skolan. Jag måste säga att jag förstår att lågstadiet och mellanstadiet behöver denna teoretiska del som skolan nu har med att lära sig saker med tjocka läroböcker och papper och penna, men väl på högstadiet och gymnasiet fungerar det?

Upptakt:
Jag tror inte att det gör det, Jag tror att det behövs någon form av modernisering för att det skall fungera. Personer som nyss gått ut gymnasiet är inte vana vid den formen av lärosätt som erbjuds på högskolan/universitetet. Det är långa föreläsningar följt av timtals med hemmastudier och egenforskande. Skall det vara såhär?

Resultat:
Nej det skall det inte. Jag tycker att modernisering av skolan vore på sin plats! kasta bort läroboken, penna och papper och använd datorn istället! Följande punkter vill jag skall infinna sig eller förbättras, Jag kommer naturligtvis förklara senare vad jag vill göra med varje punkt:
* En dator per elev
* Teknik och Etik
* Kollaborera lärarna
* Källkritisk informationsinhämtning
* Teknikberoende undervisning
* Ett bibliotek i tiden

En dator per elev:
Stävan om att få höja datortätheten hos elever men även lärare. En dator med internetanslutning ger mer information än hundratals böcker. vidareförklaring varför detta skulle vara bra kommer på resterande punkter.

Teknik och Etik:
Ett förnyande av datorutbildningen i Sverige. Som det ser ut just nu så får man grundläggande kunskaper i hur man skriver i Microsoft Word, Hur man gör en tabell i Microsoft Excell eller göra en presentation i Microsofts Powerpoint. Det är just nu den ända utbildningen som finns när det kommer till datoranvändningen i skolan. Detta vill jag öka. Jag skulle även vilja se ungdomarna ha en utbildning i olika operativsystem, vilka som finns och vad skillnaden mellan Microsoft och Linux är samt kunna grundläggande termer som just ”Öppen källkod, Public Domain m.m.” Det skulle även infinna sig bra i att utbilda ungdomar hur dom skall agera på nätet. Mot andra individer (t.ex. PUL). Fortsättning i Källkritisk informationsinhämtning.
Jag skulle även kunna infinna mig i någon form av modernisering när det kommer till ren undervisning. Ge eleverna någon uppgift eller uppdrag. Antingen grupp eller som enskild individ. Vi säger att eleven skall skriva om telefonens historia, och detta skall göras på Svenska. I denna uppgift får vi då ut Svenska och Historia.

Kollaborera lärarna:
I dagens samhälle finns det en enorm skillnad mellan en lärare och en lärare. Ett system om att kollaborera lärarna vore en idé för att få en balans mellan de olika lärarna. Jag tror på något form av officiell massiv blogg eller bibliotek. Ungefär som ett akriv där lärarna kan läsa och diskutera med varandra hur de lär ut och på något sätt i slutresultat få ut någon form av stort samägt material som alla lärare och skolor skulle kunna använda för undervisningen av eleverna.

Källkritisk informationshämtning:
En grundläggande punkt i moderniseringen av skolan. Om man skall använda internet som bibliotek och kunskapshämtning där man kan leta efter fakta till sina arbeten måste även eleven kunna förstå riskerna som finns att det kan finnas felkällor. Detta kan enkelt ordnas genom att undervisa i hur man söker information på internet och hur man kritisk granskar den och kan då få reda på vad som är sanning och vad som faktiskt inte stämmer överens med verkligheten.

Teknikberoende undervisning:
Som det ser ut just nu i dagens utbildningssamhälle är skolan beroende av Microsoft och deras patent. Elever har allt för ofta fått höra att dom måste ha en dator med Microsoft Word eller att man får som svar att ”Jag kan inte öppna det här dokumentet” när man har sparat det som ett .odt dokument. Detta finner jag som en stor brist i dagens samhälle. Alla vill nog inte betala de där tre tusen kronorna för ett program när man kan få nästan samma kaka gratis genom att gå in på Libre Office eller Open Office:s sida och tanka ner senaste versionen där.

Ett bibliotek i tiden:
Med en dator per elev kan så mycket mer finnas än bara ett anteckningsblock eller att leta på internet efter något svar på en fråga. Att bygga upp ett elektroniskt bibliotek vore en ultimat lösning. Med detta elektroniska bibliotek menar jag naturligtvis att digitalisera läroböckerna till din dator. att bygga upp ett bibliotek som eleverna har tillgång till att kunna läsa och lära sig i istället för att bära runt på tegelstenar i ryggsäcken till och från skolan. Dessutom kan man utan att göra någon skada på böckerna markera och skriva fotnötter direkt i böckerna som man själv behagar.

Det var ungefär det som jag hade att dela med mig av. Notera att det är en betaversion och det finns säkert stavfel, meningsuppbyggnadsfel och andra trevliga misstag. jag skulle dock inte vilja bli dömd av detta utan skulle gärna vilja ha positiv kritik emot mina tankar. Är det något ni skulle kunna ställa er under?

Ett svar to “Lev i nuet med ”den nya skolan””

  1. Isak Gerson Says:

    Just det här med teknik och etik tror jag kan byggas vidare på. Jag ska försöka låta lite mer nyanserad än min riktiga åsikt (som är ungefär: skolan bör skita i upphovsrätten, inte lära ut den mer än genom historielektioner men lära elever att piratkopiera i mängder).

    Licenser bör diskuteras. Det kanske låter torrt, men de är ändå grunden i allt modernt skapande. Vi behöver diskutera upphovsrätten i fler termer än copyright infringement och Betalt. Elever och lärare bör ta tillfällen att lära sig olika typer av licenser (Allt från regelrätt upphovsrätt, patent och kollektiva licensieringar till GPL, GFDL och CC-licenser), diskutera vad som är bra och dåligt med olika licenser i olika situationer. Vad som är etiskt rätt och så vidare.

    Först när vi har en skola där man faktiskt lär sig hur licenser fungerar och vad de är till för kan vi få en riktig förståelse av immaterialrättens relation till skapandet.

    Bygg vidare!

Kommentera

